Dit is een uitgave van www.onzewinkeleext.nl

lekker dichtbij december 2021

Blad 6

jaaroverzicht (2)

(Rechten: Kees van Son)

WOENSDAG 28 JULI 2021

Grote hoeveelheid autobanden illegaal gedumpt

Tussen Annen en Eext bij Het Wit en in de buurt van De Bulten zijn twee grote stapels met autobanden ontdekt. Het is onduidelijk waar de banden vandaan komen, maar de gemeente Aa en Hunze vermoedt dat het autobanden van een oude kuilbult zijn.

Het gaat om één stapel van zo'n honderdvijftig autobanden en één stapel van zo'n tweehonderdvijftig autobanden. "Het kan niet anders dan dat beide hopen van dezelfde persoon komen. Zoveel heb ik nog nooit eerder aangetroffen en nu krijg ik twee meldingen op één dag", vertelt boswachter Kees van Son.

"Het is lang geleden dat ik een afvaldumping van dit formaat heb meegemaakt", zegt Harry Hoving van de gemeente Aa en Hunze. "In de tientallen jaren dat ik hier werk misschien een keer of vier, vijf. We vinden wel eens banden van een hobbyist maar die zijn schoner. Het gaat hier om vieze en verweerde banden."

Tips over de mogelijke herkomst van de banden zijn welkom. Van Son vraagt het publiek om goed op te letten. "Als mensen iets zien en vermoeden dat het om illegale activiteiten gaat, dan kunnen ze dat het beste doorgeven aan de politie."

RTV Drenthe op camping De Hondsrug

Foto RTV Drenthe

29 juni 2021

Na een week vakantievieren steken de Campinggasten, verslaggevers Ronald Oostingh en Vera Beuke, van Radio en TV Drenthe de handen uit de mouwen op Camping de Hondsrug in Eext. Want een camping runnen is gewoon keihard werken.

Eigenaar Dick ten Oever laat het duo meelopen met de technische dienst, de receptionistes en het animatieteam. De toiletten worden onder handen genomen en de bodem van het zwembad moet worden gestofzuigd.

Bij het animatieteam wordt Oostingh in het pak van mascotte Harry de Hond gehesen. "Harry is veel groter dan gisteren", merkt een van de kinderen op.

Na inspanning is het toch nog even tijd voor ontspanning. De Campinggasten gaan met Ten Oever het nieuwe maïsdoolhof in.

Een Frisse Start voor de deelnemers van de koffieochtend Eext

De koffieochtend in Eext heeft geruime tijd niet plaatsgevonden door het corona-virus. Gelukkig konden we de deuren enige tijd geleden weer openzetten! Heel fijn om elkaar weer te ontmoeten en bij te praten. Met de subsidie “Frisse Start” die mede mogelijk gemaakt is door de provincie Drenthe, werd er gekozen voor een bijzonder leuk uitstapje; een rondvaart op het Zuidlaardermeer.

Op 13 juli stonden we rond 10.00 uur klaar bij de Bloemert om aan boord te stappen van de rondvaartboot. Met prachtig weer genoten we van het samenzijn, het water en de zeilers om ons heen. Alles onder het genot van een kopje koffie met wat lekkers. Iedereen heeft genoten van deze prachtige ochtend.

juli 2019

18 augustus 2021

Pestman pakt goud in Ermelo

Drents succes tijdens de strijd om de Hippiade-mentitels in het Gelderse Ermelo. Bij het paardensportevenement werd op een zand- en graspiste gestreden voor de titels bij verschillende onderdelen.

International Rudolf Pestman uit Eext succesvol met zijn 18-jarige bonte Diesel. Pestman behaalde goud in de klasse Z dressuur en zilver in de vaardigheid klasse ZZ. "Diesel is in de kracht van zijn leven", vertelde Pestman na afloop over zijn paard.

27 augustus 2021

Van verjaardagsfeest naar festival voor 750 man in Eext

foto TV Drenthe

Wat begon als een idee van drie vrienden op een verjaardag, is uitgegroeid tot een feest met 750 bezoekers. In twee weken tijd is in Eext een festivalterrein uit de grond gestampt.  Op 't Stuntfestijn traden onder meer René Karst en René Becker op.

Rick Stel zit samen met zijn vrienden Albert Dekker en Jeffrey Kinds in de organisatie van het feest in Eext. "Twee jaar geleden zijn we op mijn verjaardagsfeestje met z'n drieën op het idee gekomen. Toen dachten we: kunnen we dit niet als feest voor de buurt of de regio doen? We gingen eerst uit van 150 man, maar dat is voor ons eigenlijk niet veel groter dan een verjaardagsfeest. Het moest voor ons wel een uitdaging zijn, dus wilden we graag meer mensen ontvangen."

Datzelfde jaar vond het feest plaats in Balloo, toen nog onder de naam Tentfeest, met uiteindelijk 350 bezoekers. In 2020 wilden Stel, Dekker en Kinds graag een tweede editie organiseren, maar het coronavirus gooide roet in het eten. "Maar dit jaar zijn we weer volop bezig gegaan om alles te regelen. Eerder deze maand kregen we van de gemeente Aa en Hunze de vergunning", zegt Stel. "Ons doel was dit jaar tussen de 500 en 750 mensen ontvangen. Inmiddels zijn we stijf uitverkocht."

Niet alleen de grootte van het feest is in twee jaar tijd aangepast, ook de locatie. "De grond waarop we het in Balloo organiseerden staat te koop. In de toekomst zouden we sowieso moeten verhuizen, dus dan konden we het beter nu al doen. Zo kunnen we alvast proberen in Eext onze naam op te bouwen", legt Stel uit. De keuze voor de nieuwe locatie was snel gevonden. "Ik woon zelf in Eext. Ik heb gewoon mijn netwerk gebruikt", aldus Stel.

Het organiseren van het feest is de drie vrienden meegevallen. "Je moet natuurlijk vooraf goed bedenken wat je allemaal nodig hebt. En dan ga je op zoek, of eigenlijk googelen", vertelt Albert Dekker. "In 2019 vonden wij dat het allemaal goed geregeld was, dan valt het opschalen naar een groter feest wel mee. We zitten nu in die wereld en hebben de contacten. Alles moest deze keer een beetje meer."

Whatsapp Buurtpreventie

Om bij te dragen aan een veilige woonomgeving in Eext heeft een groep enthousiaste vrijwilligers in 2019 WhatsApp Buurtpreventie geïntroduceerd. Inmiddels is een groot aantal bewoners lid van de WhatsApp Buurtpreventie groep van hun wijk.

Bent u dat nog niet, dan kunt u zich aanmelden via het aanmeldformulier op Eextinfo.nl. Nieuwe inwoners hebben bovendien informatie en een aanmeldformulier in de welkomstmap aangetroffen. Naast de officiële WhatsApp Buurpreventiegroepen zijn er ook enkele WhatsAppgroepen van straten of buurten. Wij adviseren deze mensen om in ieder geval ook lid te worden van de officiële WhatsApp Buurtpreventiegroep van hun wijk.

Eext is ingedeeld in 7 wijken en iedere wijk heeft zijn eigen beheerder(s). De beheerders hebben onderling contact via een aparte appgroep, zodat belangrijke informatie vanuit de ene wijk ook in de andere wijk zal worden gedeeld. Per huishouden kunnen 2 mensen deelnemen, dit heeft te maken met de maximale groepsgrootte van een WhatsAppgroep.

Wanneer u een telefoon heeft met WhatsApp kunt u deelnemen, meer heeft u niet nodig. Het is dus niet ingewikkeld. Wel is het belangrijk dat u zich aan de voorwaarden/spelregels houdt. Af en toe zal er een testbericht worden gestuurd om te controleren of alles nog goed functioneert.

Wat is WhatsApp Buurtpreventie?

Een WhatsApp Buurtpreventiegroep is een serieuze aangelegenheid. Het is een moderne vorm van een burgerwacht en zorgt voor meer ogen en oren voor de politie. Het is bedoeld om verdachte situaties te signaleren, melden en eventueel te verstoren. De politie of wijkagent maakt geen deel uit van de WhatsApp Buurtpreventiegroep. De politie komt alleen in actie wanneer een melding bij 112 gedaan wordt. Speel nooit voor eigen rechter en waarschuw bij heterdaad altijd de politie via 112. Een verdacht persoon kan onschuldig zijn, maar door berichten in de groep door alle deelnemers als crimineel worden aangezien. Wees dus terughoudend met acties en neem contact op met de politie.

Er zijn spelregels vastgesteld waaraan elke deelnemer zich dient te houden. Het is van belang voor de continuïteit van de groep.

Het gebruik van WhatsApp is gericht op het signaleren van verdachte situaties en het mobiliseren van buurtbewoners om de kans op een misdrijf te verkleinen en degene die zich verdacht gedraagt te laten weten dat hij/zij gezien is. De verdachte situaties waarvoor WhatsApp gebruikt wordt zijn bij voorkeur 112-waardige situaties, hierbij kan worden gedacht aan woninginbraken, woningovervallen en babbeltrucs of pogingen daartoe.

Als aanvullend middel worden bij de ingangen van de wijk borden geplaatst waarop zichtbaar wordt dat in de wijk een WhatsApp Buurtpreventiegroep actief is. Door dit zichtbaar te maken, wordt het voor mensen met minder goede bedoelingen een stuk minder interessant hun slag te slaan in deze wijk.

Het principe van het inzetten van een WhatsApp Buurtpreventiegroep is gericht op het ‘stuk maken’ van criminele activiteiten of voorbereidende handelingen tot criminele activiteit.

De S.A.A.R. methode

Voor WhatsApp buurtpreventiegroepen is er een methode ontwikkeld dat wordt toegepast om op een goede manier te reageren op een verdachte situatie; de S.A.A.R. methode. Dit is een gestandaardiseerde methode die landelijk door alle WhatsApp Buurtpreventiegroepen wordt gebruikt en borgt dat de juiste dingen op het juiste moment worden gedaan door de deelnemers. S.A.A.R. is de afkorting voor: Signaleer, Alarmeer 112, App de buurtpreventiegroep en Reageer.

Voor meer informatie en voor het aanmeldformulier,

Podcast Eext

Waarom is het brinkendorp Eext in Drenthe een waardevolle streek?

In September maakte Anton Bardie. een rondwandeling door Eext en maakt hier een podcast over. Hij spraak o.a. met onze dorpsbewoners Jan en Grietje. Maar hij brengt ook een bezoekje aan Onze Winkel Eext en aan Café Homan.

Klik op volgende link om podcast De Waardevolle Streken van Eext te beluisteren:

PODCAST De Waardevolle Streken van Eext

30 september 2021

Brand verwoest schuur bij huis in Eext

Een schuur bij een huis aan de Anderenseweg in Eext is vannacht uitgebrand. Rond vier uur brak de brand uit. Brandweerkorpsen uit Gieten, Annen en Borger bestreden het vuur.

Zo'n twee uur later hadden ze de brand onder controle. Een gasfles die in de schuur stond, werd tijdens het blussen uit de schuur gehaald om een ontploffing te voorkomen. De oorzaak van de brand is niet bekend. Er raakte niemand gewond.

Foto persbureau Meter

30 september 2020

Het voedselbos in Eext levert steeds meer op

De tuin achter het huis van Remi van Beekum in Eext verandert van een voormalige schapenweide in een voedselbos. Een van de voorwaarden om te slagen is het kunnen vasthouden van water in de bodem.

"We wonen hier nu drie jaar," vertelt Van Beekum, "dus dat is nog pril. De meeste fruitbomen leveren nog niets op, dat kost meer tijd. Maar je ziet wel dat er veel meer leven op het land is. Het stikt hier van de vogels, van de bijen en allerlei andere insecten en je merkt dat er een soort kringloop aan het ontstaan is. Planten voeden elkaar, het wordt steeds gezonder en we eten steeds meer uit de tuin."

Het begon met het afkoppelen van het regenwater van het dak. "De afgelopen jaren hebben we flink droge zomers gehad. We zitten hier op arme zandgrond, dus als het even droog is, is het hier ook echt heel droog. Daar hadden onze planten veel last van. Het regenwater gaat nu via een buis vanaf ons huis onder de grond door en komt terecht in deze wadi", legt Van Beekum uit.

foto Radio en TV Drenthe

"Het werkt heel simpel: een buis en een gat dat volstroomt met water als het flink regent. In de uren daarna trekt het water de grond in en voedt zo de planten hieromheen. Kijk maar naar deze els. Dat is een vochtminnende plant die het hier normaal niet zou doen. Maar omdat hij bij de wadi staat doet hij het wel."

Een andere aanpassing om vocht vast te houden en het voedselbos mogelijk te maken, is het creëren van een dikke laag organisch materiaal. "Als je tijdens een warme periode in het bos bent, zie je dat de bodem van het bos nog best vochtig is. Dat proberen we hier versneld voor elkaar te krijgen", aldus Van Beekum.

Hij heeft een dikke laag houtsnippers neergelegd van wel vijftien centimeter. "Zo bouwt zich organisch materiaal op waar allerlei micro-organismen en wormen een soort humus van maken. Dat werkt als een enorme spons. Dus als het regent worden duizenden liters water die anders zouden wegspoelen in de bodem vastgehouden."

Jordy Kuipers op de boerenkalender

Jordy Kuipers uit Eext komt op de boerenkalender van volgend jaar te staan.

Jordy (20): "Het is een uit de hand gelopen grap. Ik zat met een paar vrienden wat te ouwehoeren. Een kameraad stond vorig jaar op de kalender. Het leek ons als vriendengroep wel lachen om nu ook op de kalender te komen. Ik meldde mij als grapje eigenlijk aan. Toen kreeg ik een mail dat ik bij de top 50 stond, en was het ineens serieus."

De foto is genomen bij mijn crossmotor, omdat ik ook aan motorcrossen doe. Ik denk dat die wel gaaf is geworden."

De Weeghals in Eext bestaat 20 jaar

EEXT - Een lang gekoesterde wens om een winkeltje met klein antiek, curiosa en brocante te beginnen ging 20 jaar geleden in vervulling. ,,Een uit de hand gelopen hobby was al jaren, ook al toen we nog in het westen van het land woonden, het verzamelen van de meest uiteenlopende spullen, toen nog in een schuurtje. Na onze verhuizing naar Eext konden we niet alle mooie spullen kwijt en toen hadden we een dubbele garage waar we van start konden gaan’, zeggen Stien Kraay en Lous Bremmer van De Weeghals in Eext.

,,Het zijn prima jaren geworden met prachtige herinneringen waar we nog enkele jaren aan willen toevoegen. Vooral de ontmoetingen met geïnteresseerde mensen met hun eigen verhalen over onze gemeenschappelijke hobby of, zoals we weleens spottend zeggen: verslaving, zijn waardevol. Ook volgt er regelmatig een gesprek over de mooie omgeving, onze weelderige tuin en worden er ervaringen gedeeld over slakken, bloeiwijzen of worden stekjes en zaden uitgewisseld.”

Intussen heeft De Weeghals een vaste klantenkring opgebouwd van mensen die regelmatig langskomen om te zien wat de nieuwe aanwinsten zijn. ,,We blijven met veel plezier zoeken om onze steeds wisselende collectie aan te vullen en de winkel al naar gelang het seizoen te veranderen.”

Een greep uit het aanbod: Regoutservies onder andere een terrine, sauskommen, schalen, melkkannetjes. Ook veel glaswerk (o.a. Copier), stolpen, karaffen, prachtige losse glaasjes voor de verzamelaar. Ook is er emaille, whiskykannen, klein en groot, kantoorartikelen, linnengoed en een prachtige sprei, een Franse paspop, houten trapjes, een wasrekje en een groot oud linnenrek (1.80 x 2.60m) handig voor de was buiten of om matten te kloppen (ook leuk om er een speeltent van te maken). Natuurlijk ontbreken kruiken, manden, flessenrekjes, oud gereedschap, dienbladen in allerlei vormen en maten niet. Ook is er een kleine collectie vijftigerjaren Tomado-artikelen.

,,Ons motto blijft: nét even anders en in ieder geval betaalbaar. Om ons jubileum te vieren geven wij de rest van dit jaar 20 procent korting op alle aankopen en krijgt elke betalende klant een leuk klein presentje. Alle reden om onze winkel een keer te bezoeken, zeker als u nog nooit geweest bent.”

De Weeghals is ook al een aantal jaren deelnemer aan de Brocante en Antiek-route door Drenthe die een aantal keren per jaar plaats vindt met Pasen, 29, 30 en 31 oktober en in het tweede weekend van december. Openingstijden: 10.00 tot 17.00 uur. ,,Het zijn intussen veertien winkels, verspreid over onze prachtige provincie met allemaal hun eigen assortiment. Hier komen ook liefhebbers uit het hele land op af die er vaak meteen een gezellig weekend van maken.

De Weeghals is te vinden aan Hoofdstraat 24 in Eext (0592-264787).

Bestuurder Ed Smit van de coöperatie Onze Winkel Eext geïnterviewd in De Schakel

Wereldkampioen bij beroepspikeurs Rick Ebbinge verhuist naar Zweden

Rick Ebbinge (37) uit Eext verhuist na de jaarwisseling naar Zweden om daar z'n eigen trainingsstal voor harddravers te beginnen. De regerend wereldkampioen bij de beroepspikeurs rijdt nu in dienst van het entrainement van Jeroen Engwerda in Biddinghuizen.

Zweden is een toonaangevend land in de drafsport. Ebbinge zal daar een stal gaan huren met zestien boxen op drie kilometer afstand van de drafbaan van Halmstad Travet. Vanaf half februari hoopt hij z'n eerste paarden te kunnen trainen.

De wereldkampioen bij de beroepspikeurs van 2019 week, vorig jaar, in coronatijd ook al uit naar Zweden.

De 37-jarige Eexter won als eerste Nederlander ooit de wereldtitel en heeft inmiddels meer dan duizend overwinningen achter zijn naam.

Bron; RTV Drenthe

Rookontwikkeling bij brand in woning in Eext

4 november 2021

Aan Het Witzand in Eext is donderdagavond 4 november brand geweest in een woonboerderij. Het vuur woedde in het dak van de woning. De bewoners konden het pand op tijd verlaten.

De brandweer kreeg rond 19.00 uur een melding van de brand. Korpsen uit Annen, Zuidlaren en Gieten bestreden het vuur. Uit Assen was een hoogwerker aanwezig. Er was sprake van veel rookontwikkeling.

(Rechten: Persbureau Meter)

Vermist katje Simba wordt na meer dan een week twaalf meter hoog in een boom gevonden. Willem (9) uit Eext is dolblij

Willem (9) uit Eext kan eindelijk zijn katje Simba weer knuffelen. Het dier werd na ruim een week vermissing twaalf meter hoog in een boom gevonden.

Tijdens het Sint Maarten lopen donderdagavond hoorden kinderen een poes miauwen aan de Kampstraat in Eext. Op ‘Prikbord Eext’ zagen ze dat een familie in het dorp hun katje Simba al ruim een week miste.

Vrijdagmiddag werd ontdekt waar de kat zat: op een hoogte van twaalf meter, in een eikenboom. Willem was dolblij, maar nu moest de kat nog naar beneden.

Brandweer Gieten en de hoogwerker van brandweer Assen werden opgeroepen. De hoogwerker werd in stelling gebracht en onder de belangstelling van publiek liet Simba zich moeiteloos pakken door een brandweerman, die het katje in een mandje overhandigde aan Willem.

Foto: Herman van Oost

Plannen voor nieuwe publiekstrekker in Eext: een trekkermuseum

De oprichting van het museum gaat samen met de verhuizing van het bedrijf Vedder, dat nu nog versnipperd over het dorp allerlei locaties heeft. Dat is logistiek onhandig en niet duurzaam. Daarom moeten alle bedrijfsactiviteiten straks plaatsvinden aan de Kampstraat 16a, waar een extra kantoor komt. Op de oude locaties komen zestien woningen.

Boerentraditie

Door de hoge ligging van Eext, op de Hondsrug, woonden er al vroeg mensen. Uit belastinglijsten van de middeleeuwen blijkt dat er in 1420 al zo’n twintig boerderijen in het dorp stonden. De boeren betaalden hun Rijnlandse guldens aan de hertogen van Gelre. Aan het einde van de negentiende eeuw werden de heidevelden rond Eext omgeploegd tot landbouwgrond en velden voor vee. Daarvoor gebruikte men schapenmest uit de verschillende schaapskooien die het dorp rijk was. Meerdere kuddes liepen los op de brinken en door het dorp, tot aan het begin van de twintigste eeuw. Een heg rond het dorp moest ervoor zorgen dat de dieren niet te ver afdwaalden.

Om zulke verhalen te vertellen, wil het aannemersbedrijf Vedder een museum met werkplaats beginnen aan de Stationsstraat 29. Bovendien worden er trekkers en dieselmotoren opgeknapt door vrijwilligers uit Eext en vervolgens geëxposeerd. Voor het museumplan is wel eerst een wijziging van het bestemmingsplan nodig, omdat die grond bedoeld is om te wonen.

Woningbouw

Aan de Kampstraat 1 en Stationsstraat 3a en 7, waar nu gebouwen en loodsen van het aannemersbedrijf Vedder staan, komen 16 woningen. Vier voor senioren, acht twee-onder-een-kapwoningen en één rijtje van vier starterswoningen. Het bedrijfspand aan Stationsstraat 7 wordt een regulier woonhuis.

Volgens de planmakers past de verhuizing van het familiebedrijf Vedder goed bij de cultuurhistorische waarde van het dorp. De niet fraaie bedrijfspanden met grote verharde erven verdwijnen namelijk aan de brink. Ook voor deze woningbouw op het bedrijventerrein is een wijziging van het bestemmingsplan nodig.

Omdat de omgevingsvergunning nog tot 16 december ter inzage ligt , wil initiatiefnemer Rabbe Vedder (niet het raadslid) de plannen niet verder toelichten. „Daar vind ik het nog te vroeg voor.”

Ga terug in de tijd met Films van Toen: De verwoestende novemberstorm van 1972

Oude films beleven nieuwe tijden bij DVHN. En je kunt ze kijken vanuit de luie stoel. DVHN zendt, in samenwerking met het Drents Archief, elke zondag een Drentse archieffilm uit. Via deze link: De verwoestende novemberstorm van 1972.

De storm trok op 13 november 1972 over Nederland. Daken vlogen door de lucht, duizenden bomen sneuvelden en negen mensen kwamen om. Op deze beelden is de stormschade in Eext en omgeving te zien.

Gedurende het hele jaar kunt u geïnformeerd blijven over al het nieuws in en rond Eext via de pagina www.eextinfo.nl

Maak jouw eigen website met JouwWeb